CAMP BARBATE 2023

Østmarka OK reiser på treningssamling i vinterferien til Barbate i Spania. Samlingen er for klubbens ungdom, junior og seniorløpere. Nedre aldersgrense på samlingen: f. 2008 og tidligere (dvs. fyller 15 år i løpet av 2023).

Tidspunkt for samlingen blir 19.-26. feb. Utvidet påmeldingsfrist: 1. nov. 2022 kl. 23:55. Antall påmeldte pr 31. okt. er 18 stk. inkludert 4 fra Raumar. Flybilletter bestilles første uka i november, så siste frist for avmelding er tirsdag 1. nov. kl 23:55. Påmelding/avmelding til samlingen må gjøres innen fristen. Etter den tid er påmeldingen bindende. Påmelding gjøres via Eventor.

Vi reiser med SAS søndag 19. februar kl 0630 fra Gardermoen til Malaga med retur søndag 26. februar med SAS som lander på Gardermoen kl 15:45. Fra Malaga tar vi leiebiler videre til Barbate. Ledere på turen er Terje Linløkken og Ivar Slåstad (Raumar). Det er behov for 1 sjåfør og leder ekstra over 25 år.

Det anbefales at man har egen reiseforsikring ved ev. sykdom.

Det blir mulighet for 1-2 økter hver dag i et flott o-terreng. De fleste o-tekniske øktene er på A-nivå. Man bør derfor minimum ha et godt B-nivå inne.

Vi bor sammen i leiligheter med plass til 2-4 pers, så det blir veldig sosialt og gøy. Leilighetene og treningsopplegg er gjennom Sun-o. Under er bilder fra Barbate i 2019.

 

Klubben dekker deler av turen. Egenandel ungdom/junior/sr u. 25 år i Østmarka OK: 3.000 kr pr person. Øvrige deltagere betaler kostpris. Beløpet kan trekkes fra utøverkonto. Den lave egenandelen forutsetter at deltakerne stiller regelmessig på klubbtreninger i høst/vinter og ønsker å delta aktivt på konkurranser i 2023.

Egenandelen dekker

  • Flyreise t/r
  • Treningsleir med alt inkl. (transport, overnatting, kart, etc)
  • Overnatting i leiligheter og treningsfaciliteter på Camp-området
  • Mat (frokost og middag). Lunsj må vi ordne på egenhånd
  • 1-2 treningsløp/konkurranser.

Praktiske opplysninger

Selv om Spania er i Schengen er det greit å ha med pass. Pass er det eneste 100% gyldige id beviset når du reiser ut av Norden.  Minner om at alle sjekker utløpsdatoen på passet og sørger for å ha det klart i god tid i forveien.

Hva om man blir syk og ikke kan stille? Her kommer vi tilbake til hvilke regler som da gjelder ifht. egenandel osv. Det anbefales egen reiseforsikring.

Vi skal bo mange sammen i 1 uke med ganske mye trening. Derfor blir det viktig å holde seg frisk. Alle må derfor stille med sin egen Antibac som skal brukes så mye som mulig. Utenom det er det vanlige hygieneregler som gjelder, vaske hender før mat og etter toalettbesøk osv. I leilighetene følger det med sengetøy.

Gjennomsnittstemperaturen i Barbate er 17 grader i februar, som jo er relativt behagelig. Sjøen er også like ved med en gjennomsnittstemperatur på 14 grader for de tøffeste.

Det blir fort kjølig på kveldene når solen går ned og på morgenene før solen varmer kan det også være litt kaldt.

Treninger

Treningsplanene er ikke lagt enda siden vi ikke har fått løyper og kart. Planen er å ha tilbud om trening to ganger om dagen. Det vil være løpere fra andre o-klubber der også.

Terrenget skiller seg litt fra Alicante for de som har vært der. I Barbate er det veldig fin og lettløpt furuskog, lettkupert med tydelige koller og groper, men også innslag av undervegetasjon med stikkebusker. Stort sett løper vi på sandbunn med noe stein innimellom.

Planen er å trene inntil to økter alle dager. Antall treninger pr. dag og lengde på treningen er valgfri. For de fleste er det ikke anbefalt å løpe alle treningene, så man må passe på å kjenne på kroppen når man bør hvile. Det blir for det meste skogsøkter, men også en sprintøkt.

Det er viktig å holde seg skadefri og trene bra gjennom vinteren for å kunne gjennomføre flest mulig økter på samlingen.

Husk min 2 sett løpstøy og o-legger, samt gjerne en gammel treningsbukse og langermede trøyer i områder med stikkebusker.

Litt om treningene

  • I starten komme inn på kart og forstå kurvebildet, skaffe overblikk.
  • Det legges opp til hovedsakelig korte og tekniske treninger. Det gjør det lettere å kjøre flere økter, og med høyere intensitet.
  • Det vil bli mye fokus på retningsløping og retningsforandringer
  • For de som behersker det vil det også bli trening uten bruk av kompass, kun lesing på kurvebildet.
  • Som regel vil det være mulig å velge mellom en kort og en mellomlang økt.
  • Blir man sliten/småskadet, står man heller over en økt
  • Vi har fokus på skadeforebygging, både før, under og etter trening. Er man skadet er det bedre å trene alternativt.
  • Muligheter for alternativ trening: Offentlig svømmebasseng. Treningsstudio.
  • På enkelte økter vil vi dele inn i mindre grupper der utøverne skygger hverandre.
  • Flere av øktene kan også løpes som nattøkt da det er reflekser på postene

Hvorfor Barbate

  • Ett av de beste treningsområder for orientering vinterstid og svært gode kart
  • Ferdig treningsopplegg
  • Et rimeligere opplegg sammenlignet med andre alternativer
  • Godt klima

Rammeprogram (tentativ)

  • 08:00 Frokost
  • 09-11 Formiddagsøkt
  • 11-12 Lunsj (vi ordner mat på egenhånd)
  • 12-14 Siesta (hvile/restitusjon) og lett mellommåltid (frukt)
  • 14-16 Ettermiddagsøkt med lett mellommåltid etter økta
  • 16-18 Egentid
  • 18:00 Felles aktiviteter: ansvar fordelt på leilighetene
  • 19:00 Middag
  • 23:00 Ro i leilighetene

Detaljert program kommer når vi nærmer oss samlingen.

Sightseeing

Vi prøver å legge opp til at det ikke bare er trening, mat og hvile. Vi planlegger bl.a. en tur til Sevilla. I Sevilla blir det forhåpentligvis også en lengre sprint gjennom sentrum hvor vi får sett alle attraksjonene. Etterpå blir det avslapping og mat i byen.

Vi ser også på muligheten for å dra til Gibraltar som er ca. en times kjøring unna, ev. kjøre go-kart. Her bilder fra go-karten i Barbate i 2019.

Pakkeliste

Pass og reiseforsikring
O-tøy, nok til to økter om dagen i 7 dager. (kan være mulighet for å vaske noe tøy)
O-sko og minst et annet par til å løpe i skogen
Sprintsko og tøy
Overtrekkstøy og klær og ha på ute uansett vær
Hodelykt m/lader
Kompass, brikke, postbeskrivelsesholder
Badetøy
Solbriller
Toalettsaker
Antibac
Skiftetøy, nok til 7 dager med mye aktivitet
Tøfler/ullsokker til å bruke i leilighetene
Drikkeflaske
Mat til den første dagen
Håndkle
Ladere og andre duppeditter
Kontanter, bankkort

Kontaktpersoner

Ta kontakt med Terje (90 100 500) hvis du lurer på noe.